Data från casinobolagens tilltagande öppenhet

Data från casinobolagens tilltagande öppenhet
Lästid: 4 minuter

Nu börjar vi se data från casinobolagens tilltagande öppenhet. Initiativet har tagits av Svenska Spel i samarbete med ATG och Kindred Group som bland annat driver Unibet. Nyckeltalen som presenterades visade att de nya åtgärderna har haft en hjälpsam effekt hos de spelare som uppvisat tecken på spelberoende.

En mer transparent och öppenhjärtig spelbransch

Det var förra hösten i oktober som Svenska Spel tillsammans med ATG och Kindred Group presenterade sitt nya projekt. Syftet är att vara mer transparenta kring spelproblemen som vissa kunder har utan att röja någon enskild persons identitet.

Casinobolagen ska regelbundet redovisas siffror andelen kunder som kontaktats och hur många som minskat sitt spelande till följd av insatsen för Spelinspektionen. Dels i syfte att visa hur de olika spelbolagen arbetar för att motverka spelberoende. Men det ska också vara ett försök att uppmuntra andra spelbolag till att göra samma sak och på så vis skapa en mer transparent spelbransch.

Henrik Tjärnström, vd och koncernchef för Kindred Group sa:

Beslutet att tillsammans med ATG och Svenska Spel öppet redovisa viktiga data om kunders spelbeteende kommer i tillägg till vår ”resa mot noll” att underlätta för omgivningen att följa och förstå hur vi, med hjälp av regelverk, teknik, forskning samt mänsklig kontakt arbetar för att motverka spelproblem. Vi anser att en mer faktabaserad och öppen dialog bidrar till en mer hållbar bransch och hoppas att andra operatörer följer efter.

Ett nytt initiativ mot spelberoende

Initiativet går ut på att kontakta spelare som har uppvisat tecken på att de befinner sig i riskzonen för ett ohälsosamt spelande. Indikatorerna kan vara beteenden som:

  • Ökat spelande
  • Högre insättningar spelkonto på online casino
  • Mer frekventa inbetalningar
  • Spelande på oregelbundna tider

I många fall handlar kontakten bara om att kontakta spelaren och säkerställa att denne mår bra. Dessutom syftar kontakten till att säkerställa att kunden är medveten om sitt spelbeteende.

Ofta visar det sig att spelaren har en kontroll på sitt spelande. I andra fall har spelaren mycket riktigt utvecklat en osund spelvana och då fortsätter kontakten samtidigt som hjälpinsatser erbjuds.

Hjälpen kan vara allt från att införa gränser för mycket spelaren kan sätta in månatligen till att hänvisa personen till en hjälporganisation. Men ger det resultat?

Vad siffrorna visade

Initiativtagarna genomförde den första presentationen resultatet via en webbsändning. Bland de deltagande fanns företrädare från Svenska Spel och Spelberoendes Riksförbund samt en professor inom spelberoende.

Nyckeltalen ifrån juli till december från 2022 visade att initiativet har varit mycket framgångsrikt. Nedanför kan du se siffrorna från alla tre spelbolag.

  • Nyckeltal – Svenska SpelKindred GroupATG – Genomsnitt
  • Andelen spelare som kontaktades: 1,5% – 0,5% – 1,4% – 1,1%
  • Andelen som minskat sitt spelande som följd av kontakten: 75,1% – 76,8% – 52,4% – 68,1%
  • Hur mycket de kontaktade minskade sitt spelande i genomsnitt: 49,8% – 75,5% – 64,9% – 57,4%
  • Andelen som stoppat sitt spelande en kortare tid än 6 månader: 9,5% – 1,4% – 1,5% – 4,1%
  • Andelen som stoppat sitt spelande en längre tid än 6 månader: 3,4% – 0,5% – 2,2% – 2,0%

Ett bevis för att kommunikation hjälper

Det här är givetvis inte det första initiativet som har tagits för att främja ett mera ansvarsfullt spelande. Säkerligen är det inte heller det sista

Dock visar det hur hjälpsamt det är med mänsklig kontakt, omtanke och hjälp. Patrik Hofbauer, VD och koncernchef för Svenska Spel, utryckte sig så här:

Nyckeltalen visar tydligt att våra insatser har en positiv effekt och minskar risken att utveckla spelproblem. Med hjälp av smart teknologi och mänsklig omtanke arbetar vi för att våra kunder ska ha en trygg och säker spelupplevelse.

Anders Håkansson som är professor i spelberoende kommenterade också resultatet:

Det är en bra start med hög grad av transparens. Det är inte mycket jag saknar. Bara det att vi nu får utgångsvärden som vi kan följa upp över tid är väldigt positivt. Nu hoppas jag att det blir ringar på vattnet inom spelbranschen och att många andra spelbolag tar efter. Vi kan inte få för mycket av omsorgskommunikation.

Slutligen finns här också en lärdom att hämta för alla spelare. Om det är så att du känner att du har ett problem med spelandet, hör av dig till någon. Det finns även hjälp att få hos organisationer som Spelpaus och Spelberoendes Riksförbund.

Den stora inverkan som spelbolagens insatser har haft förmedlar ett budskap som vi på Onlinecasinolistan stämmer upp i kör om – välj ett spelbolag med svensk spellicens. Då omfattas du av det bästa tänkbara skyddsnätet och spelar i tryggast möjliga casinomiljö.

Fler artiklar
Peter Blomquist
Peter Blomquist
Journalist
41 Artiklar
0 Recensioner

Peter är en anerkänd auktoritet inom iGaming och online casinobranschen med omfattande erfarenhet och en gedigen bakgrund inom statistik. Han har en djup förståelse för siffror och hur de kan användas för att förutsäga och förklara spelbeteenden och trender.

Läs mer om skribenten

Senaste nyheterna

Onlinecasinolistan.se » Nyheter » Data från casinobolagens tilltagande öppenhet
Senast uppdaterad: